متفرقه

قطارها در هلند: نکاتی درباره بلیط قطار و هزینه ها در هلند

بلیط‌های قطار در هلند بر اساس طول مسیر و زمان سفر شما محاسبه می‌شوند. با این‌که این بلیط‌ها چندان ارزان نیستند، اما قیمت‌ها با دیگر کشورهای اروپای غربی مقایسه‌پذیر هستند. هزینه بلیط‌ها معمولا ثابت است، فرقی نمی‌کند چه زمانی آن‌ها را بخرید، اما معمولا برای سفر در ساعات شلوغی (بین 06:30 تا 09:00 و 16:00 تا 18:30) هزینه بیشتری پرداخت می‌کنید. دو روش برای پرداخت هزینه سفر با قطار وجود دارد: یا از اعتبار OV-chipkaart استفاده کنید یا بلیط بخرید. بلیط‌ها را می‌توان آنلاین، از باجه فروش بلیط، یا از دستگاه‌های موجود در ایستگاه خرید.

یکی از راه‌های کاهش هزینه سفر با قطار، داشتن اشتراک است. وقتی یک OV-chipkaart شخصی دارید، می‌توانید با پرداخت سالانه مبلغ مشخصی، از تخفیفات سفر با قطار بهره‌مند شوید. چندین نوع طرح وجود دارد که می‌توانید اطلاعات بیشتر را در وب‌سایت NS پیدا کنید. و به یاد داشته باشید، برای سفر با قطار در هلند، حداقل 10 یورو اعتبار در OV-chipkaart نیاز است (20 یورو برای کارت‌های ناشناس). و فراموش نکنید که هنگام ورود و خروج چک کنید! در غیر این صورت، ممکن است هزینه کامل 20 یورویی را بابت سوار شدن بپردازید.

جدول زمانی قطار و نقشه ها

در منطقه Randstad، خدمات قطار عموماً از حدود ساعت 05:00 صبح تا حدود نیمه‌شب فعال هستند. قطارها برنامه‌ریزی شده‌اند و برخی از خطوط بین‌شهری هر ساعت هفت یا هشت قطار دارند. بسیاری از خطوط محلی نیز به‌طور متوسط سه یا چهار قطار در هر ساعت حرکت می‌کنند. همچنین، قطارهای شبانه هر ساعت یک بار بین شهرهای این منطقه حرکت می‌کنند. در شهرهای خارج از Randstad و مناطق روستایی، ممکن است خدمات قطار به‌طور منظم انجام نشود. برای یافتن بهترین مسیر و زمان‌بندی، می‌توانید از NS Journey Planner استفاده کنید.

NS نقشه‌های به‌روزی ارائه می‌دهد که وضعیت خطوط ریلی را نشان می‌دهند. این نقشه‌ها در وب‌سایت NS و همچنین در برنامه موبایل آن‌ها موجود است. همچنین، در اکثر ایستگاه‌ها، نقشه‌های بزرگ و جدول‌های زمانی چاپ‌شده روی پوسترها وجود دارد، به همراه نمایشگرهای الکترونیکی که اطلاعات مربوط به حرکت قطارها را نمایش می‌دهند.

ایستگاه ها و ایستگاه های قطار در هلند

امکانات ایستگاه‌های قطار در هلند بسته به اندازه آن‌ها بسیار متنوع است. در ایستگاه‌های کوچکتر، ممکن است چیزی بیش از یک سکو نیابید. اما در ایستگاه‌های بزرگتر، معمولاً دفتر فروش بلیط، رستوران، خدمات تعمیر دوچرخه، فضای کاری، و حتی مراکز خرید وجود دارد. علاوه بر این، بیشتر ایستگاه‌ها دارای سرویس بهداشتی هستند که هزینه ورودی آن حدود 0.70 یورو است. شما معمولاً می‌توانید این مبلغ را نقدی یا با کارت پرداخت کنید و یک کوپن 0.50 یورویی دریافت کنید که می‌توانید در فروشگاه‌های داخل ایستگاه استفاده کنید. برای آگاهی از امکانات ایستگاه محلی‌تان، می‌توانید به وب‌سایت NS مراجعه کنید.

یکی از ویژگی‌های برجسته بیشتر ایستگاه‌های هلندی، OV-fiets است، یک دوچرخه که با هزینه کمی می‌توانید آن را به صورت روزانه کرایه کنید. برای استفاده از این خدمات، به یک OV-chipkaart شخصی نیاز دارید، اما هزینه اشتراک آن فقط 0.01 یورو در سال است و می‌توانید به طور همزمان تا دو دوچرخه کرایه کنید. اگر OV-fiets را به ایستگاه دیگری برگردانید، 10 یورو هزینه اضافی باید پرداخت کنید.

قطارهای شهری/منطقه ای در هلند

گاهی اوقات زندگی در سطح زمین می‌تواند بیش از حد شلوغ شود و نیاز دارید تا به زیر زمین بروید. خوشبختانه هلند نه یک، بلکه دو سیستم مترو دارد که تا حدی در زیر زمین عمل می‌کنند. بزرگ‌ترین سیستم مترو در هلند، سیستم متروی روتردام/لاهه است که شامل پنج خط و 70 ایستگاه می‌شود. شبکه متروی آمستردام کوچکتر است و با پنج خط به 39 ایستگاه خدمات می‌دهد.

به دلیل محبوبیت دوچرخه‌سواری و تراکم نسبتاً کم شهرها، شبکه‌های متروی هلند در مقایسه با سیستم‌های متروی دیگر شهرهای بزرگ مانند لندن، نیویورک، یا توکیو نسبتاً خلوت‌تر هستند. با این حال، مترو می‌تواند در مواقعی شلوغ شود. این امر به‌ویژه در هوای بد مشهود است، وقتی که مردم محلی دوچرخه‌های خود را در خانه می‌گذارند و از مترو استفاده می‌کنند. در چنین روزهایی، انتظار سفرهای شلوغ‌تر را داشته باشید.

قطارهای بین المللی در هلند

اگر می‌خواهید آخر هفته را با دور شدن از مناظر صاف هلند بگذرانید، چندین اتصال ریلی بین‌المللی وجود دارد که شما را به شهرهای مختلف در بلژیک، فرانسه، بریتانیا، آلمان و سوئیس می‌رساند. این اتصالات شامل موارد زیر است:

  • یورو استار: سفر به بلژیک، فرانسه، و بریتانیا
  • بین‌شهری برلین: به آلمان
  • بین‌شهری بروکسل: به بلژیک
  • ICE International: به آلمان و سوئیس
  • تالیس: سفر به بلژیک و فرانسه

بسیاری از این قطارها امکاناتی مشابه قطارهای بین‌شهری معمولی در هلند دارند. با این حال، اگر یورو استار یا تالیس را انتخاب کنید، معمولاً با صندلی‌های راحت‌تر و مجموعه‌ای گسترده‌تر از نوشیدنی‌ها و سرگرمی‌های درون قطار مواجه خواهید شد. لازم است به محدودیت‌های بار در این خدمات توجه کنید، بنابراین قبل از سفر، مطمئن شوید که چه چیزهایی را می‌توانید همراه داشته باشید.

سوار شدن با اتوبوس در هلند

اتوبوس‌ها یکی از رایج‌ترین انواع حمل‌ونقل عمومی در هلند هستند، مشابه بسیاری از کشورهای دیگر. بنابراین، چه در منطقه‌ای روستایی و دور از شبکه ریلی زندگی کنید یا در مناطق شهری تردد داشته باشید، احتمالاً اتوبوس برای شما بهترین گزینه خواهد بود. خوشبختانه، خدمات اتوبوس در هلند معمولاً بسیار کارآمد و قابل اعتماد هستند.

اپراتورهای شبکه‌های اتوبوس در هلند در مناطق مختلف کشور متفاوت هستند، اما شما می‌توانید از OV-chipkaart خود در همه آن‌ها استفاده کنید. برخی اتوبوس‌ها در مسیرهای محلی تردد می‌کنند و اغلب در داخل و خارج از مناطق شهری توقف دارند. با این حال، در سال‌های اخیر، خطوط مستقیم اتوبوس بین‌شهری برای اتصال مناطق محبوب ایجاد شده‌اند که بسیاری از مسافران از آن‌ها استفاده می‌کنند و اغلب آن‌ها را سریع‌تر و راحت‌تر از قطار می‌یابند.

چندین اپراتور اتوبوس در هلند فعالیت می‌کنند، از جمله GVB، Arriva، Connexxion، HTM، و RET. برخی از اتوبوس‌ها به WiFi و سوکت USB مجهز هستند تا شما بتوانید در حین سفر کار کنید. به‌طور کلی، باید از درب جلو وارد اتوبوس شوید و از درب عقب خارج شوید.

به نکات زیر توجه کنید:

  1. به رنگ های خطوط مترو و قطارها دقت کنید.
  2. میتوانید برای دریافت راهنمایی به باجه های اطلاعات مترو در هلند مراجعه کنید.
  3. اگر ویزا کارت نداشتید می توانید به هتل هایی بروید که دوچرخه رایگان در اختیارتان قرار می دهند.
  4. برای رزرو بلیت قطار میتوانید از لیدرهای تورهای هلند راهنمایی و کمک بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا