متفرقه

در دنیای کتاب: راهنمای نوجوانان به دنیای کتاب‌های بزرگسالان

از کتاب‌های مصور به کتاب‌های فصلی یا از کلاس‌های متوسط تا کتاب‌های بزرگسال. اخیراً، من با نوجوانان در مورد چیزی صحبت می‌کنم که قدم بزرگ‌تری به نظر می‌رسد. شاید جای تعجب نباشد که بسیاری از نوجوانان قبلاً این جهش را انجام داده اند.

اگر والدین همچنان نگران مناسب خواندن کتاب‌های بزرگسالان توسط نوجوانان هستند، یک راه‌حل این است که کتاب را از قبل بخوانید یا نسخه دوم را در کنار نوجوان خود بخوانید. حتی می تواند جرقه گفتگوهای متفکرانه ای را ایجاد کند.

بنابراین، برخی از امکانات خوب خواندن بزرگسالان برای نوجوانان چیست؟ در اینجا یک انتخاب گسترده برای نوجوانان انتخاب شده است:

1.«فصل پنجم» اثر N.K. Jemisin

در نخستین کتاب از سه‌گانه “زمین شکسته” که توسط جمیسین نگاشته شده و جایزه هوگو را کسب کرده است، ماجرای مادری دنبال می‌شود که در میانه‌ی رخدادهای فاجعه‌بار زمین‌شناختی به دنبال دختر گمشده‌اش می‌گردد. نوجوانانی که به داستان‌های تخیلی علاقه‌مند هستند، از نوشتار جذاب جمیسین، فضای داستانی غنی و شخصیت‌های به‌یادماندنی آن لذت خواهند برد.

2.”شب زیبا” نوشته Dorothy L. Sayers

در این رمان کلاسیک و استادانه که در سال 1935 و در آکسفورد، انگلستان رخ می‌دهد، هریت وین، نویسنده رمان‌های جنایی، باید با احساسات خود نسبت به لرد پیتر ویمسی، کارآگاه مشهور، کنار بیاید. این داستان بر یک راز متمرکز است و نوجوانانی که به معماها علاقه‌مند هستند، از عمق این کتاب لذت خواهند برد. به ویژه آنکه سایرز به بررسی نقش زنان در دنیای کارآگاهی می‌پردازد.

3.«ماه برف پوسته‌دار» اثر Waubgeshig Rice

(‘Moon of the Crusted Snow,’ by Waubgeshig Rice)

رایس در این اثر تخیلی دلهره‌آور اما امیدبخش، داستان یک خانواده در شمال کانادا را روایت می‌کند که پس از فروپاشی جامعه تلاش به بازسازی می‌کند. رایس میراث Anishinaabe خود را در یک داستان جذاب و منحصربه‌فرد در هم می‌آمیزد که نوجوانان علاقه‌مند به این ژانر را مجذوب خود می‌کند.

4.«نورومنسر» نوشته William Gibson

(‘Neuromancer,’ by William Gibson)

در این اثر کلاسیک از دنیای سایبرپانک مدرن، یک هکر با یک هوش مصنوعی قدرتمند که در مدار زمین قرار دارد روبرو می‌شود. گیبسون چشم‌اندازهای خود را درباره قابلیت دموکراتیزه کردن فناوری رایانه‌ای برای از بین بردن مرزهای جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی به تصویر می‌کشد؛ این اتفاق در محیط گرافیکی خیره‌کننده‌ای به نام “فضای مجازی” رخ می‌دهد. این ایده‌های گیبسون، نوجوانانی را که به داستان‌های علمی-تخیلی و گمانه‌زنی علاقه دارند، جذب خواهد کرد.

5.«مَثَل بذرکار» نوشته Octavia E. Butler

(‘Parable of the Sower,’ by Octavia E. Butler)

در جهانی که با تغییرات آب و هوایی و هرج‌ومرج مواجه است، لورن اولامینا با توانایی نادری به دنیا آمده است که به او اجازه می‌دهد احساسات دیگران، به ویژه درد آنها را تجربه کند. اگرچه این کتاب در سال 1993 منتشر شده است، مضامینی مانند بی‌عدالتی اجتماعی و بحران زیست‌محیطی همچنان برای نوجوانان بسیار قابل ارتباط است و آنها می‌توانند با این موضوعات به راحتی ارتباط برقرار کنند.

6.«یک بازیکن آماده» اثر ارنست کلاین

(‘Ready Player One,’ by Ernest Cline)

این کتاب با اکشن پرهیجان، طنزی دلپذیر، شخصیت‌های باورپذیر، و چشم‌اندازی واقع‌گرایانه از آینده، نوجوانانی را که به داستان‌های تخیلی علاقه دارند، جذب می‌کند. زمانی که بچه‌ها بیشتر وقت خود را در بازی‌های ویدیویی سپری می‌کنند تا در دنیای واقعی، روایت‌های پرتنش و ماجراجویی‌های پرجنب‌وجوش این داستان آنها را همراه خود می‌کند. کتاب کلین یک انتخاب عالی برای نوجوانانی است که به داستان‌های تخیلی علاقه دارند و به دنبال تجربه‌ای پرهیجان و پر از اکشن هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا